Snelle en betrouwbare bezorging

Posted in Verzenden

VerzendenBestellingen uit uw webwinkel bezorgt u niet zelf. Dat besteedt u uit aan een pakketdienst. Wat zijn de mogelijkheden? En hoe zit het met de retouren?

De ontvangst van de bestelling is voor uw klanten het moment van de waarheid. Is de bestelling binnen het beloofde tijdsbestek aangekomen? Is het pakketje heel en netjes verpakt? Is de bestelling compleet? Zit er een klein presentje zoals een kortingsbon bij? Het zijn allemaal punten waarop u als webwinkelier kunt scoren. Maar u heeft zelf niet op alle punten evenveel invloed. Daarom is de keuze van een goede en betrouwbare pakketdienst belangrijk. Welke mogelijkheden heeft u zoal?

Keuze pakketdienst
Veel startende webwinkels brengen in het prille begin, gezien het geringe aantal, zelf de pakketjes naar het postkantoor. Zodra het aantal bestellingen groeit, is dat geen optie meer. Bij een bepaald volume, afhankelijk van de pakketdienst, worden de pakketten opgehaald voor verdere bezorging. Hoe maakt u de keuze voor de juiste pakketdistributeur?

  • Snelheid
    De online consument is veeleisend. Wat hem betreft kan de levering van veel bestellingen niet snel genoeg gaan. Daarom bieden veel webwinkels tegenwoordig 'vandaag besteld, morgen in huis' aan. Toch is de levering in één dag niet altijd een vereiste. Bij sommige producten vinden consumenten het niet zo erg om langer te wachten op hun bestelling, mits ze dat vooraf weten en er moet een kostenvoordeel tegenover staan.
  • Nationaal en internationaal
    U dient zich ook af te vragen waar de bestellingen heen gaan. Veel pakketdiensten leveren nationaal, binnen Europa en sommige wereldwijd. Vanuit kosten en kwaliteitsoogpunt kunt u kiezen voor verschillende distributeurs afhankelijk van de bestemming. Als u alles bij een partij houdt, dan bespaart u dat extra administratie en is het overzicht gemakkelijker te houden.
  • Aflevering of afhaalpunten?
    De meeste klanten willen dat de bestelling gewoon thuis wordt afgeleverd. Ook zijn er klanten die zo weinig thuis zijn dat de ze de voorkeur geven om het pakketje af te halen. De afhaalpunten moeten dan wel praktisch zijn, bijvoorbeeld op de route woon-werkverkeer of op plaatsen waar ze al vaker komen zoals in supermarkten of in het postkantoor.
  • Niet thuis
    Het komt veel voor dat klanten niet thuis zijn op het moment dat de pakketdienst voor de deur staat. Het is belangrijk dat u als webwinkelier goed regelt en weet wat de pakketdienst in geval van 'niet thuis' doet. Biedt de vervoerder bijvoorbeeld het pakket bij de buren aan? Of komt hij nog een keer terug om het pakket nogmaals aan te bieden? Sommige pakketdistributeurs bieden de mogelijkheid dat uw klant zelf aangeeft welke voorkeur voor dag en tijdstip hij heeft voor een herbezorging.
  • Extra's
    Let u bij de keuze van pakketdistributeur ook op de extra's. Veel van uw klanten willen weten wat de status is van hun bestelling. De meeste pakketdistributeurs bieden daarom software voor track & trace aan, die uzelf ook kunt inzien. Op die manier kunnen u en uw klanten volgen waar de bestelling zich bevindt. In veel track & trace-systemen is ook de handtekening van de klant voor ontvangst zichtbaar. Track & trace geeft dus meerwaarde en is daarom een criterium voor de keuze van een vervoerder. Een ander extra is dat uw klant de keuze heeft op welke dag en tijdstip hij de bestelling wil ontvangen.
  • Retouren
    De online consument heeft in Nederland recht om gedurende zeven werkdagen de bestelling zonder opgaaf van reden terug te sturen (medio 2012 wordt dat veertien kalenderdagen). U hoeft de kosten voor retourzendingen niet te vergoeden. Maar het is natuurlijk wel een extra service wanneer deze gratis door de vervoerder bij de klant worden opgehaald.

Nieuw initiatief
PostNL is eind 2011 gestart met MijnPakket, een nieuw initiatief waarmee het webshoppers een nieuwe manier biedt om bezorgvoorkeuren centraal te beheren. De gegevens worden automatisch ingeladen bij webwinkeliers die PostNL Checkout implementeren. Voor webwinkels die draaien op Mijnwinkel.nl is al een koppeling beschikbaar. Andere koppelingen volgen dit jaar, waaronder een Magento koppeling. Met de integratie van PostNL Checkout in het bestelproces, bieden webwinkeliers online kopers keuze in de bezorging. Kopers kiezen voor een dag, waarbij ook het tijdvak wordt vermeld waarop zij de pakketbezorger kunnen verwachten. Ook kiest de online shopper zelf op welke locatie hij het pakket bezorgd wil hebben. Dit kan zowel thuis, op het werk, bij de buren, een PostNL Postkantoor of op ieder ander adres in Nederland zijn. Daarnaast hoeven nieuwe klanten geen gegevens meer in te vullen. Iedere online koper maakt eenmalig een profiel aan op Mijnpakket.nl waarin zij alle bestel- en bezorgvoorkeuren invullen. Door gebruik te maken van de PostNL Checkout worden deze persoonlijke voorkeuren van de online koper gekoppeld en zijn deze zichtbaar tijdens het bestelproces. Online kopers kunnen hierdoor sneller converteren.

Gratis verzenden?
Uit veel onderzoeken is gebleken dat verzendkosten voor online consumenten een doorn in het oog is. Over het algemeen kan een webwinkel met hoge verzendkosten rekenen op weinig sympathie. Omgekeerd kan het aanbieden van gratis verzending bezoekers over de streep trekken juist bij u te bestellen. Toch zult u in dit geval wel degelijk zelf kosten maken voor verzending. Die kunt u doorberekenen in de verkoopprijs van het artikel. Nadeel daarvan is dat u in vergelijkingssites op basis van prijs lager scoort dan uw concurrentie. Een andere optie is om genoegen te nemen met een kleinere winstmarge. Veel webwinkeliers kiezen daarom voor de middenweg: gratis verzenden vanaf een minimumbedrag. Daarmee slaan ze twee vliegen in één klap: én ze winnen sympathie van de klant én ze verhogen de omzet omdat klanten geneigd zijn extra te bestellen om voor gratis verzending in aanmerking te komen.

Fraude
Helaas kunt u te maken krijgen met internetfraude. Fraudeurs lopen uiteen van professionele veelplegers tot aan eendagsvliegen. Een methode van frauderen is dat na de ontvangst van de bestelling de creditcardbetaling door de klant wordt teruggedraaid, de zogeheten chargeback. Andere klanten geven aan dat ze hun bestelling nooit hebben ontvangen. Ze kloppen dan bij u aan om hun geld terug te krijgen of met het verzoek de bestelling nogmaals te verzenden. Weer anderen laten de bestelling bezorgen op adres A en de factuur verzenden naar een nepadres B.

Als webwinkelier kunt u bij verzending rekening houden met kwaadwillenden door:

  • te vragen naar een handtekening bij ontvangst
  • met de vervoerder af te spreken alleen op het huisadres af te leveren en niet bij de buren
  • kostbare bestellingen verzekerd te versturen

Verzendapplicaties
Veel pakketdiensten bieden u toegang tot een verzendapplicatie. Dit is handige software waarmee u uw pakketten verzendklaar kunt maken. In veel gevallen kunt u deze software ook koppelen met uw webwinkel. Dit scheelt u veel tijd in het voorbereiden van de zending. Zo biedt PostNL u keuze uit twee applicaties:
1. Online verzendservice
Met de online verzendservice profiteert u van zakelijk voordeel zonder het hebben van een contract. U maakt uw account aan via www.postnl.nl/verzendklaar en start direct met verzenden. Wanneer u geen tijd heeft om de pakketten vervolgens zelf naar het postkantoor te brengen, kan PostNL deze voor een kleine meerprijs ook bij u ophalen. Om het invoeren van de zendingen zo eenvoudig mogelijk te maken, kunt u gebruik maken van een importbestand.

2. Parcelware
Met Parcelware zijn uw pakketten in een handomdraai klaar om verzonden te worden. Het enige wat u hoeft te doen is contractafspraken maken en de software installeren. Voor contractklanten van PostNL is Parcelware gratis. Door een paar simpele handelingen in Parcelware bent u vervolgens minder tijd en kosten kwijt tijdens het verzendproces:
a.    voer uw zendingen in Parcelware in (handmatig of via geavanceerde importmogelijkheden/polling)
b.    print alle nodige labels en documenten
c.    meld uw pakketten bij PostNL: door deze voormelding krijgt u voorrang in het sorteerproces
d.    volg online uw zending
e.    contractklanten betalen lagere verzendtarieven en besparen op verzendkosten

.

Reacties 

 
#1 Smithf273 06-06-2014 15:19
Hi to all, how is everything, I think every one is getting more from this site, and your views bekdffbeafeebbb a
Citeer
 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen